رهاتل
فلاح جوشقانی تاكید كرد

عزم جدی وزارت ارتباطات برای برخورد با متخلفین

عزم جدی وزارت ارتباطات برای برخورد با متخلفین به گزارش رهاتل رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عرضه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه كنونی را نوعی كلاهبرداری و سو استفاده از مشتركین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن اطلاع داد.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای آخر دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی كه برای اپراتورها صادر كردیم یك سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامك تعریف شده است كه بر این بستر یك سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شكل گرفته است كه همان گونه كه از اسم آن مشخص است، یعنی یك ارزش اضافه تری به مشتركین عرضه دهیم كه این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذكرشده است؛ اما امروزه این خدمات سبب نارضایتی و سوءاستفاده از مشتركین شده است.
وس باعث كلاهبرداری شده است
وی اضافه كرد: برای مثال خدماتی در بستر پیامك در چارچوب اطلاع رسانی، فرهنگی، آموزش و سرگرمی شكل گرفته اند كه امروزه به جای آن كه ارزش برای مشترك ایجاد كند باعث كلاهبرداری و سو استفاده شده است. بر مبنای برآوردهای ما بیشتر از ۹۰ درصد بستر وس، بستر سوءاستفاده است كه در بسیاری موارد بدون اطلاع مشترك سرویسی برای او فعال شده كه برای حل این مشكل به اپراتورها دستور دادیم علاوه بر اطلاع دادن به مشترك، تائید باردیگر هم از او گرفته شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مطالبات به حق مردم درباره ی این مورد اظهار داشت: نگاه ما برای رفع این مشكل، راهكار مدیریت كنترلی است. ازجمله كارهایی كه در این سال ها انجام داده ایم، راه اندازی سامانه #۸۰۰* و برخورد با متخلفان است. در این سامانه مشترك می تواند تمام سرویس های ارزش افزوده ی فعال خویش را مشاهده و برای غیرفعال سازی آن كدی را ارسال نماید و البته ضروری می باشد فرآیند غیرفعال سازی سرویس نباید آن قدر پیچیده باشد كه مشترك برای تحقق خواسته اش به دردسر بیفتد. راه اندازی این سامانه مفید و تا حدی كنترل كننده بازار بوده است از جانب دیگر هم روش های دور زدن به روزتر شده و نیاز است دراین باره فكر اساسی نماییم.
در ماجرای وس خوب عمل نكرده ایم كه مردم ناراضی اند
ایشان در ادامه از عزم جدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برخورد با متخلفین اطلاع داد و خاطرنشان كرد: اگر منصفانه به این قضیه نگاه نماییم، می بینیم كه در این ماجرا ما خوب عمل نكرده ایم كه مردم ناراضی هستند. ازنقطه نظر ما بعنوان رگولاتوری و همینطور ازنظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اساسا این موضوع، مبحث حق الناس است و باید به حقوق مردم توجه گردد.
رئیس رگولاتوری كشور تاكید كرد: مردم حق دارند بدانند در ازای پولی كه پرداخت می كنند چه سرویسی دریافت می كنند و باید بتوانند آنرا مدیریت كنند. این بحثی است كه در همه جای جهان مطرح است. در دنیا برای این مورد مقررات و چارچوب دارند. حتی مصوبه ی شورایعالی فضای مجازی برای این است كه این حوزه را قانونمند كند تا همه در قالب مقررات و قوانین اقدام نمایند.
فلاح جوشقانی بابیان این كه افراد بسیاری در این عرصه از قانون پیروی نمی كنند اظهار داشت: در این سال ها تلاش بر آن بوده است كه بازار را مدیریت و شفاف نماییم اما با عنایت به پیشرفت تكنولوژی و همینطور فضای گسترده ی ICT زمینه برای سو استفاده با روش های مختلف مانند دور زدن قوانین فراهم گشته است. در ارتباط با سرویس خدمات ارزش افزوده، سال قبل تخلف هایی از جانب شركت هایی كه با اپراتورها كار می كردند صورت گرفت كه متخلفان شناسایی و با آنها برخورد شد و همان گونه كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی این مورد اطلاع رسانی كردند اپراتورها مجبور به بازگرداندن چهار تا پنج میلیارد از وجوه دریافتی به مردم شدند.
موضوع وس باید ریشه ای حل شود
وی اضافه كرد: بااین حال معتقدیم این مساله باید ریشه ای حل شود. یكی از طریق حل ها این است كه اختیار فعال كردن سرویس ها در دست مشترك باشد نه اپراتور. اقدامی كه ما می خواهیم انجام بدهیم این است كه ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترك برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترك تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید كرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. من فكر می كنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش افزوده را كنترل و مدیریت كرد؛ اما اگر در ادامه دیدیم كه بازهم امكان دارد بستر سو استفاده و كلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه درباره اینكه چرا بعد از تاكید وزیر ارتباطات در خصوص «پایان وس» شاهد صف بندی ها سیاسی بودیم اظهار داشت: سه گروه ذی نفعان ما هستند؛ اپراتورها و بخش های خصوصی - كه در چارچوب دریافت پروانه ها با ما كار می كنند- دولت و مردم؛ اما ذی نفع اصلی ما در حوزه رگولاتوری مردم هستند. ما هیچ انگیزه ای جز تحقق نفع مردم نداریم. اگر در این سال ها بازاری كه توانایی عرضه سرویس مناسب به مردم دارد كنترل و مدیریت می شد احتیاج به اقدامات سلبی و برخورد هم نبود.
فلاح جوشقانی اضافه كرد: در این قضیه امكان دارد ذی نفعان بازار ارزش افزوده پای مباحث سیاسی را هم وسط بكشند كه من دراین باره نمی توانم نظر بدهم اما همان گونه كه وزیر ارتباطات در توییتر خود منتشر نمودند مبحث حق الناس مساله ای است كه نمی توان از آن چشم پوشی كرد. من انگیزه ی كسانی كه مبحث را سیاسی می كنند را نمی دانم. امكان دارد این نظرات به خاطر بحث های مالی باشد؛ اما یقیناً ما بعنوان رگولاتوری پیگیر حقوق مردم هستیم و در این مساله هیچ انگیزه ی سیاسی نداریم.
وی با تاكید بر اینكه اساسا نفع مالی هم در ماجرای آخر وس از جانب وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی مطرح نیست اضافه كرد: ما بعنوان رگولاتوری عملكرد اپراتورها را بررسی می نماییم و طبیعتاً هر چه اپراتورها سرویس بیشتری فعال كنند، سهم بیشتری هم دریافت می كنند كه درصدی از آن به سازمان تنظیم مقررات تعلق می گیرد. اگر ما نگاه مادی به این قضیه داشتیم هیچگاه آخر «وس» را مطرح نمی كردیم. نفع و هدف اصلی ما در عرضه خدمات به مردم، خود مردم هستند. مردم باید از سرویس هایی كه دریافت می كنند رضایت داشته باشند.
رئیس رگولاتوری درباره گردش مالی بازار ارزش افزوده اظهار داشت: ما تخمین می زنیم كه بازار وس گردش مالی حدود 2000 تا 2500 میلیارد تومانی دارد. امكان دارد بخشی از این بازار، بازار درستی باشد و منجر به شغل و یا تولید محتوای مناسب شده باشد اما عمدتاً این بازار، بازاری غیر شفاف كه نیازمند مدیریت است.
وی درباره اینكه گفته می شود پشت این بازار مافیایی قرار دارد كه به راحتی حاضر نیست از خالی كردن جیب مردم عقب نشینی كند اظهار داشت: من نمی دانم چه تعبیری برای این جریان باید به كاربرد اما فرآیند درهم تنیده ای بین شركت های عرضه دهنده ی «وس» وجود دارد كه باید شفاف شود تا مشخص شود آنها این پول ها را از كجا دریافت و در كجا خرج می كنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه در پاسخ به این پرسش كه اپراتورها هم از سرویس ارزش افزوده درآمد قابل توجه ای كسب می كند در این شرایط آیا آنها حاضر هستند از این درآمد دست بكشند اظهار داشت: در جلساتی كه با اپراتورها داشتیم آنها آمادگی خویش را برای اعمال نظارت بیشتر و یا حتی آخر دادن به «وس» را اعلام نموده اند. اپراتوری كه سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارد هیچ گاه به خاطر چنین مبالغی اعتبار خویش را از بین نمی برد. امكان دارد افرادی در اپراتورها، در زیرمجموعه های آنها و یا كسانی كه با آنها قرارداد دارند و با آنها همكاری می كنند فشارهایی هم بیاورند؛ اما من فكر می كنم اگر اپراتورها بلندمدت و راهبردی تر فكر كنند حتما مدیریت و شفاف سازی حوزه ی «وس» را به نفع خودشان می دانند.
وی درباره ی موج تخریب و تبعاتی كه بعد از اعلام آخر «وس» برای وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال داشت اظهار داشت: زمانی كه بخواهیم بازار غیر شفافی را شفاف نماییم طبیعتا شاهد چنین تبعاتی خواهیم بود؛ اما هنگامی كه بحث حق الناس در بین باشد، ما باید كار خویش را درست انجام دهیم و تبعات آنرا هم می پذیریم و مشكلی با آن نداریم. همان گونه كه تبعات توییت هایی كه وزیر ارتباطات كرده اند را در شبكه های اجتماعی و فضاهای مختلف داریم می بینیم. آخر «وس» به معنای شفاف كردن این جریان و آخر سو استفاده گری ها است.
بنابر اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی، وی ادامه داد: ما جلوی فعالیت سرویسی كه در بستر قانونی فعالیت می كند و باعث رضایت مشترك شده است را نمی گیریم اما اگر در این فضا تخلفاتی صورت گیرد كه باعث نارضایتی و سو استفاده از مشترك شود با آن قاطعانه برخورد می نماییم و فكر نمی كنم هیچ مرجعی در كشور مخالف این رویكرد ما باشد.
وزارت ارتباطات مجوزی برای «وس» صادر نكرده است
فلاح جوشقانی در ادامه درباره مرجع صادركننده مجوز فعالیت شركت هایی كه در حوزه سرویس خدمات ارزش افزوده فعالیت می نمایند اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی ایجاد زیرساخت های شبكه ملی اطلاعات است و زمانی كه بحث محتوای سرویس های محتوایی (ارزش افزوده) مطرح می شود اساسا نهادهای دیگری مسئول هستند. مثلاً در مورد خدمات ارزش افزوده ی پیامكی، یك سری وظایف در مصوبه ی شورایعالی فضای مجازی كه در سال ۹۳ تصویب شده است كه بخشی از آن بر عهده ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان نهاد نظارتی و بخشی دیگر بر عهده ی نهادهای دیگر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گفته او آنچه مسلم است مجوزی از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شركت های فعال در حوزه «وس» صادر نشده و نمی گردد و امكان دارد نهادهای دیگری مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا صداوسیما بعنوان بخشی كه كار محتوا انجام می دهند، درگیر این مساله باشند.
وی همینطور درباره خلأهای قانونی در حوزه سرویس ارزش افزوده اظهار داشت: امكان دارد ایرادات قانونی هم در این عرصه وجود داشته باشد اما موضوعی كه الان اتفاق افتاده فراتر از این است كه بگوییم قانون نداریم. ما در این سال ها تلاش كردیم با مقررات گذاری و نظارت مبحث را كنترل نماییم كه البته در مقطعی بدون رضایت مشتری سرویسی فعال می شد كه برای حل این مورد اعلام كردیم اپراتورها باید خود بر فعال سازی سرویس ها نظارت داشته باشند و كسی كه صرفاً فراهم كننده محتوا است توانایی فعال سازی سرویس ها را نداشته باشد.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یك الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری هم طی یك الی دو هفته ی آینده با عنایت به مهلت هایی كه تعیین شده انجام می دهیم كه پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم كرد.



1398/07/12
20:42:39
5.0 / 5
4478
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات