در گزارش رهاتل اعلام شد؛
راه اندازی لابراتوار افزایش مهارت های کودکان در فضای مجازی
به گزارش رهاتل، استادیار ایرانداک اظهار داشت: لابراتوار کودکان دیجیتال به منظور افزایش مهارت های مختلف کودکان همچون تفکر انتقادی، حل مساله، ایمنی در فضای مجازی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
رضا حسان، استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان خبر راه اندازی لابراتوار کودکان دیجیتال در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: این لابراتوار ماهیتی چندرشته ای و پژوهش محور دارد. ما در این لابراتوار به دنبال طراحی و ارزیابی چاره ها و ابزارهایی برای بالا بردن شایستگی های دیجیتال در کودکان هستیم.
وی با بیان اینکه مصوبه تأسیس لابراتوار کودکان دیجیتال در سال ۱۴۰۲ دریافت شده است، خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس این لابراتوار بالا بردن مهارت های مختلف مثل تفکر انتقادی، حل مساله، ایمنی در فضای مجازی در کودکان است.
استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اظهار نمود: فعالیتهای این لابراتوار می تواند به امن تر و مطمئن تر شدن حضور کودکان در فضای مجازی منجر شود.
وی در مورد فعالیتهای آینده لابراتوار کودکان دیجیتال اظهار داشت: بخشی از فعالیتهایی که در آینده می خواهیم در این لابراتوار انجام دهیم ساخت بازی های رومیزی (بوردگیم) و سایر محصولات پژوهش محور مانند کارگاه های آموزشی برای کودکان است. کودکان باید با حل مساله آشنا باشند و از کنش گر غیر فعال در فضای مجازی به یک کنش گر فعال در فضای مجازی تبدیل شوند. هم اکنون کودکان ما در فضای مجازی مصرف کننده ویدیوها یا بازی ها هستند ولی می خواهیم با برگزاری دوره ها، کارگاه ها استفاده از بازی های طراحی شده به یک کنش گر فعال و تولیدکننده محتوا تبدیل شوند.
حسان تصریح کرد: در قرن جدید در صورتیکه کودکان تنها مصرف کننده باشند، جامعه ضربه می بیند. جامعه به کودکانی نیاز دارد که بتوانند چاره عرضه کنند، مساله حل کنند، جامعه را بسازند و فعال باشند و اگر کودکان این قابلیت نداشته باشند جامعه گرفتار خسران خواهد شد.
وی با بیان اینکه کودکان در فضای مجازی بی پناه هستند، اظهار داشت: در موضوعات ساده ای مثل ایمنی در فضای مجازی، محتوای مناسبی وجود ندارد و پدران و مادران با آن آشنا نیستند. همین مبحث در آینده ضربه های عظیمی به جامعه وارد می نماید. ما به دنبال این هستیم که این خلأ را پر نماییم و اگر دیگران به ما کمک کنند، می توانیم سریع تر این کار را انجام دهیم.
عضو هیات علمی ایرانداک در رابطه با پژوهش محور بودن محتوای کارگاه های آموزشی و محصولات لابراتوار کودکان دیجیتال اضافه کرد: محتوای این کارگاه ها بر مبنای پژوهش های پیشین که در دنیا انجام شده، تهیه می شود. پژوهش های زیادی در دنیا در مورد مهارت های کودکان در فضای مجازی انجام شده است ولی در کشور ما محتوای کاربردی زیادی در این حوزه وجود ندارد و فعلا هدف ما تولید محتوای کاربردی و فعالیتهای عملی همچون توسعه بازی ها و کارگاه ها است.
وی ضمن اشاره به بین رشته ای بودن این لابراتوار اظهار داشت: در این لابراتوار متخصصانی از رشته های فلسفه، فناوری اطلاعات، مدیریت فضای مجازی، رشته کامپیوتر، سیاست گذاری علمی، حضور دارند. ما به متخصصانی از رشته هایی مانند علوم تربیتی هم نیاز داریم ولی با عنایت به منابع مالی محدود تابحال امکان جذب نیروی جدید وجود نداشته و تنها از متخصصان حاضر در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران استفاده شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ایرانداک ضمن اشاره به طراحی پویش «ما می توانیم» برای معلمان مدارس، اظهار داشت: هدف از پویش «ما می توانیم» اینست که دانش آموزان نسبت به جامعه خود حساس شوند. نگاه ما اینست که بتوانیم این رویکرد را در مدارس ببریم تا دانش آموزان محروم ترین شهر های کشور هم بتوانند این آموزش ها را دریافت نمایند.
وی افزود: با عنایت به اینکه پرورش مربی یک کار گران قیمت است، با آموزش مربی نمی توان به این هدف دست یافت؛ ولی میتوان از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده نمود. اگر بتوانیم با آموزش معلمان را به پویش «ما می توانیم» وارد نماییم، مؤثرتر خواهد بود. هم اکنون سرفصل ها و فرآیندهای نخستین پویش تدوین شده است، و به دنبال همکاری مانند آموزش و پرورش هستیم که بتوانیم کار را آغاز نماییم.
استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات پژوهشگاه ایرانداک از آغاز طراحی مسابقه ای به نام «آینده ات را بساز» اطلاع داد و اظهار داشت: اگر کودکان نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت کنند و حل مساله را تمرین کنند، در فضای مجازی هم می توانند حل مساله کنند. هدف از طراحی مسابقه «آینده ات را بساز» اینست که دانش آموزان در چارچوب یک کار گروهی برای حل یک مشکل جامعه و شهر محصول فناورانه ای ارائه نمایند.
حسان در مورد روند فعلی برگزاری کارگاه ها و محصولات لابراتوار کودکان دیجیتال اظهار داشت: ما درحال رایزنی برای برگزاری کارگاه تجربه خلاقیت هستیم. محتوای این کارگاه آماده شده و با یکی از فرهنگسراها صحبت کردیم که با مدارس در این حوزه همکاری کند. محتوای پویش «ما می توانیم» هم آماده شده و به دنبال پیدا کردن همکار برای عملی کردن آن هستیم.
وی افزود: فعالیتی را هم در شهر قم بعنوان پایلوت برای آموزش حل مساله شروع کردیم در این مدرسه اتاق خلاقیت ایجاد کردیم که طرح درس آنرا به معلمان دادیم تا اجرا کنند. امیدواریم بزودی با رایزنی با بخش های دیگر مانند آموزش و پرورش این اقدامات عملیاتی شود.
منبع: رهاتل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب